Personal branding zorgt voor werkgeluk op de werkvloer

Werkgeluk is hot, las ik in een artikel dat 10 tips gaf aan organisaties om meer werkgeluk te creëren op de werkvloer. Voor bedrijven en organisaties is het belangrijk om aandacht te besteden aan werkgeluk. Hoe gelukkiger de medewerker, hoe meer kans dat hij bij je blijft werken, je talent binnenhoudt en je medewerkers hebt die het beste uit zichzelf naar boven halen. Met werkgelukkige medewerkers die met plezier hun werk doen, zijn de resultaten vaak beter en zijn mensen trots op hun werk.

Werkgeluk komt dan ook steeds meer centraal te staan in het organisatiebeleid. Ik mocht laatst 4 online workshops verzorgen over personal branding en werkgeluk voor een grote organisatie binnen de Rijksoverheid. Het ging hen niet alleen om meer werkgeluk maar ook om zichtbare passie voor het werk en eigenaarschap tonen voor hun projecten. Kortom de inzichten en aanpak van The Brand Me waren de weg om met personal branding regie te pakken over het werkgeluk van deze medewerkers.

Uitblinkers

Professionals die werk doen dat op hun lijf geschreven is, blinken uit in wat ze doen. Dat zien en ervaren mensen uit jouw omgeving ook.  Zij weten wat jij kunt en welke prestaties jij kunt leveren. Jouw energie en werkflow is hen opgevallen en zij geven dat graag door aan anderen. Zit je op je plek, dan straal je dat uit. Je creëert fans en ambassadeurs en een kleeffactor want mensen willen graag samenwerken met werkgelukkige mensen. Je zit zichtbaar in een flow. Je krijgt er enorm veel energie van als je werk doet waar je goed in bent. Werken kost je dan geen enkele moeite.

Vergeten in een bonusrondje

Maar het kan ook zo zijn dat je misschien een baan hebt die eigenlijk niet meer bij je past. Jij bent gegroeid maar je werkplek is niet meegegroeid. De werkomgeving kan ook veranderd zijn. Door een fusie, een afslanking of nieuw beleid dat niet goed is aangeslagen of doorgevoerd. Of er zijn bestuurders die zijn losgeslagen van de bedoeling van de organisaties, waar jij nog aan vasthoudt, maar je collega’s niet. Een nieuwe leidinggevende die jou niet kan raken of motiveren. Die niet openstaat voor jouw ideeën. Die jou niet ziet, die jou vergeet in een bonusrondje.

Schaal x, stap uitzichtloos

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je werkplek niet meer fijn is en je werk je niet meer gelukkig maakt. De aard van je werk, de professie zelf, kan ook veranderd zijn. Misschien heb je minder verantwoordelijkheden gekregen en vind je er geen moer meer aan. Of moet je hetzelfde ineens met minder mensen doen. Het kan ook zijn dat je juist meer verantwoordelijkheden hebt gekregen, dat je er allemaal onbetaalde ‘rollen’ erbij hebt gekregen, zoals regisseur of projectmanager van drie nieuwe projecten, terwijl je salaris gelijk is gebleven. Je bevind je in schaal x stap uitzichtloos. Je kunt je werk ook steeds meer op routine gaan doen en soms met zichtbare tegenzin. Je laat niet meer zien dat je lol hebt in je werk en dat jij het verschil kunt maken. Je gaat zelfs een negatief onderscheidend vermogen laten zien.

Gezien worden

Het verschil tussen professionals die uitblinken en degenen die ongelukkig zijn, is groot. Niet alleen qua productiviteit maar ook wat betreft levensvreugde, werkgeluk, invloed op het thuisfront, op vrienden en familie. Ik zie het gebeuren bij mensen die ik begeleid. Als zij werk doen wat bij hen past en wat hen gelukkig maakt, kunnen ze hun personal brand makkelijker laten zien. Zij maken het verschil op een natuurlijke, positieve manier. Ze worden beter gezien door hun omgeving, ze worden steeds weer gevraagd voor nieuwe opdrachten. Hun enthousiasme over wat ze doen is aantrekkelijk en collega’s en samenwerkingspartners willen graag bij deze professionals in de buurt zijn. Ze hebben als het ware een kleeffactor!

Wat wil je niet (meer)?

Belangrijk is het om goed te weten wat je niet meer wilt. Wat je graag wilt loslaten. Om nieuwe dingen aan te leren moet je vaak oude zaken loslaten. Denkbeelden die niet meer passen bij je nieuwe wenkende perspectief. Overtuigingen die je dwarszitten en die helemaal niet meer kloppen bij de werkelijkheid van nu. Dus de handremmen los en gas op het pedaal! Dat vergt moed en lef. Je weet wat je hebt, maar niet wat je krijgt. Vertrouwen in jezelf hebben, daar gaat het om. Dat is vaak heel eng en brengt onzekerheid met zich mee. Dat laatste weerhoudt veel professionals ervan de stap te zetten naar een nieuw pad.

Littekens die werkgeluk in de weg zitten

Ook vervelende ervaringen in het verleden weerhouden professionals er soms van om door te pakken. Ooit hebben ze gehoord dat ze het toch wel niet zouden kunnen, of hun opvoeding speelt hun parten. De dominante vader die nog steeds zijn stempel drukt, of de sfeer van het kleinburgerlijke gezin waaruit het moeilijk ontsnappen is. De kerk, de meesters en juffen van de basisschool, pesters, verstikkende ouders, afwezige vaders, ongelukkige puberjaren, een ontslag, een faillissement, zomaar een aantal oorzaken van grote dikke littekens op de ziel. Soms zijn ze zelfs zo dik dat ze zorgen voor stilstand, en angst om jezelf als professional op de kaart te zetten en door te ontwikkelen.

Hoe word je dan wel werkgelukkig?

Door simpelweg regie te pakken op je loopbaan en het niet aan anderen over te laten. Je eigen koers gaan bepalen en het heft in eigen hand nemen. Niet wachten tot de organisatie wel voor je zorgt want dat is een schijnzekerheid. Ik hoor vaak dezelfde vragen: kan ik dat wel? Heb ik wel de juiste middelen en vaardigheden om dit te doen? Durf ik deze uitdaging wel aan?

Alle ontwikkelingen in een mensenleven gaan gepaard met onzekerheden en uitdagingen op het nieuwe ingeslagen pad. Je weet niet wat er komen gaat. Je moet het leren en ervaren. Net zoals lezen, rekenen en fietsen. Uiteindelijk levert elke uitdaging die je aangaat een resultaat op. Het lukt, of het lukt niet en je raakt gefrustreerd. Het vraagt erom stap voor stap te werk te gaan. Geduld en doorzettingsvermogen zijn de vaardigheden die je aan moet spreken. Dat gaat gepaard met vallen en opstaan, daar moet je simpelweg doorheen. De beloning komt eraan, altijd, maar soms duurt het even.

De balans opmaken

Dus maak de balans op. Waar sta je nu in je loopbaan? Ben je gelukkig met wat je doet? Ervaar je genoeg waardering en erkenning? Heb je er nog lol in? Is er voldoende wenkend perspectief of is het een uitzichtloze missie aan het worden? Als de balans naar de ongelukkige richting uitslaat pak dan de regie. Is er nog wat aan te doen op de huidige werkplek of kun je gelukkiger worden op een andere werkplek binnen de organisatie? Of misschien wel daarbuiten en kun je nu de kans pakken om verder te kijken naar een baan waar je je talenten weer volledig kunt laten shinen. Of pak je nu eindelijk de kans om ondernemer te worden?

De 15 geluksfactorenchecklist op de werkplek

Wat is voor jou belangrijk om je werkgelukkig te voelen? Geef iedere vraag een rapportcijfer van 0 tot 10:

  1. Hoeveel invloed heb je op je werkdag?
  2. Kun je gebruik maken van je talenten?
  3. Hoeveel uitdaging ondervind je op een dag?
  4. Heb je veel of weinig afwisseling?
  5. Weet je wat er van je verwacht wordt?
  6. Heb je voldoende sociale en prettige contacten en interactie met collega’s en klanten?
  7. Ontvang je een passend salaris voor wat je doet?
  8. Is je werkplek veilig en plezierig?
  9. Voel je je gezien en gewaardeerd?
  10. Heb je een prettige verstandhouding met je leidinggevende?
  11. Is er groei mogelijk?
  12. Is er aandacht voor werkgeluk en personal branding?
  13. Ervaar je je werk als zingevend en betekenisvol?
  14. Voel je je gesteund door je leidinggevende?
  15. Hangt er een prettige sfeer?

De cijfers die je hebt gegeven, geven een indicatie over hoe jij je voelt, welke betekenis je aan je werk geeft en in welke mate jij werkgeluk ervaart. Interessant wat dit over jou zegt!

Als je van jezelf weet, of ontdekt, waar jij het gelukkigst van wordt, kun je werk vinden waarin je kunt uitblinken. Werk doen wat echt bij jou past, is immers het leukste wat er is. Dan voelt het ook niet meer als werken, het is leuk en maakt je gelukkig. Het kost geen enkele moeite. Je stapt iedere ochtend graag uit bed om aan de slag te gaan. Je komt ’s avonds vrolijk en blij thuis en vertelt je huisgenoten met een lach wat je die dag hebt meegemaakt. Maar werk doen dat niet bij jou past, of werken in een omgeving die je niet (meer) past, kost te veel energie en levert negativiteit op. Eeuwig zonde!

Helmi Geeve