Blijf je die eeuwige belofte of word je nu eindelijk een boegbeeld

 

Blijf jij die eeuwige belofte? Of ga je nu eindelijk aan de slag met jezelf?  En word je een boegbeeld binnen de organisatie waar je werkt. Of misschien zelfs wel binnen de sector waarin je organisatie actief is! Als je blijft hangen in de status van die eeuwige belofte, degene waar ooit alle schijnwerpers op gericht waren, dan doe je jezelf tekort. Ooit werd je gezien als de grote kanshebber op een toppositie binnen het bedrijf of de organisatie waar je nu werkt.

Misschien werd je wel binnengehaald met die prachtige hoge cijferlijst of met de aantekening ‘cum laude’ afgestudeerd. Je was een echte topper in je studie met cijfers waarmee deuren bij organisaties opengingen toen je ging solliciteren. Je had al een leuk cv opgebouwd met allerlei studentenbaantjes en commissiewerk. Je kon elke baan krijgen die je wilde. Er werden je mooi aanbiedingen gedaan met geweldige groeiperspectieven en emolumenten.

 

Verkeerde instelling

Maar na je glorieuze entree, bleef je steken bij de eerste of de tweede functie binnen de organisatie waar je begon. Misschien lukte het je nog om teamleider te worden of een managementpositie te verwerven, maar verder kwam je niet. Op zich doe je je werk wel goed maar veel meer dan dat komt er niet uit. Je vergeet jezelf op de juiste momenten zichtbaar te maken en steekt niet vaak je hoofd boven het maaiveld uit. Ook steek je je bijna nooit je vinger op als het eropaan komt wanneer er mooie opdrachten of interessante klussen voorbijkomen.

Je denkt waarschijnlijk: ‘ze zien vanzelf wel hoe goed ik ben’. Maar met die instelling kom je er tegenwoordig niet meer. Je moet net dat stapje harder zetten, je beloftes waarmaken en je professioneel gedragen. Vertrouwen opbouwen in jouw kunnen en iedere dag weer je visitekaartje afgeven.

 

Middenmoter

Van een belofte voor de top werd je een uitgebluste middenmoter die de dagen uitzit en die door niemand meer echt gezien wordt als verschilmaker of kanshebber voor een betere functie. Jonge honden hebben je inmiddels ingehaald. Af en toe word je er nog wel eens bijgehaald als er een ingewikkeld thema op tafel ligt, maar echt serieus word je dan ook niet genomen. De kans is groot dat je bij de eerste beste reorganisatie buiten de deur gezet wordt. Als je geluk hebt met een voorschotje om uit te zoeken of je een eigen bedrijf kunt gaan opstarten of met een coach om samen met je op zoek te gaan naar een nieuwe werkbestemming. Voor een nieuwe kans op werkgeluk.

 

Drijfveren

Hopelijk lees je deze blog op tijd en ga je met jezelf aan de slag om toch dat boegbeeld te worden wat al die tijd al in je zit.  In mijn boek Brand Me! Pak regie op je loopbaan, kun je de verhalen lezen van 13 aansprekende boegbeelden. Het zijn stuk voor stuk bijzondere vakmensen die met een duidelijke, zichtbare drijfveer ergens voor gaan. Door hun zorgvuldig opgebouwde personal brand laten ze zien waar ze voor staan. Ze maken het verschil door de manier waarop ze hun werk doen, gecombineerd met hun persoonlijkheid, charisma en gunfactor.

Met ongekende passie en gedrevenheid. Allemaal zijn ze even dapper en moedig. Nooit zijn ze bang geweest om de weg van de moeite op te zoeken. Of om ingewikkelde thema’s op tafel te leggen en deze groot te maken door ze steeds weer opnieuw op de agenda te zetten. Ze zijn zich blijven ontwikkelen in hun vak, of leerden iets nieuws wat hen als professional verrijkte. Daarmee bleven ze interessant voor hun omgeving en werden steeds meer gezien en erkend als vakmens.

 

Personal branding als hulpmiddel

Je wordt ook niet zomaar even een boegbeeld. Het is een label dat anderen jouw geven. Ze geloven in je en zien dat je het verschil maakt. Je hebt daar zelf natuurlijk wel een aandeel in, omdat jij met zichtbare passie en inzet je werk doet en daarmee opvalt bij je omgeving. Je verhaal wordt gehoord en opgepakt. Overigens is niemand die ik heb geïnterviewd ooit opgestaan met het idee en de intentie ‘nu word ik een boegbeeld’. Nee, ze zijn gewoon met de stroom meegegaan. Ze zagen alleen kansen om iets aan te grijpen, beet te pakken, en zich daarmee te profileren.

Als ervaringsdeskundige, of als pionier, als agendazetter en als activist. Of als toonaangevende bestuurder, kansenpakkende ondernemer, doorzettende wetenschapper en onverzettelijke juf. Ieder op zijn eigen wijze met hun persoonlijkheid als uitgangspunt en met personal branding als hulpmiddel om zichzelf zichtbaar te maken en op te vallen. Ze pakten allen regie op hun loopbaan. Lees hun verhalen in het boek Brand Me! Pak regie op je loopbaan en laat je inspireren om ook jouw stap tot boegbeeld te zetten.

 

Helmi Geeve

The Brand Me

Brand Me! Pak regie op je loopbaan