Hoe zet jij jezelf neer tijdens online meetings?  Pak jij regie op jouw online presence? Ben jij ervan bewust dat de camera meer ziet dan alleen jouw hoofd?

We zijn ook dit jaar weer opgestart in een Lockdown die velen van ons voorlopig nog gijzelt met thuiswerken en daarmee gaan de vele online ontmoetingen nog even door. Vervelend, maar het is niet anders. We moeten er maar het beste van maken. En onszelf van onze beste kant blijven laten zien en de boel niet laten versloffen. Niet alleen moeten we ons zelf goed blijven presenteren online met een fris en verzorgd uiterlijk, een sprekende outfit en juist oogcontact. We zullen moeten blijven bouwen aan ons personal brand. Maar de door de camera is nog veel meer te zien dat invloed heeft op hoe we online worden waargenomen en dus gewaardeerd.

Met een frisse, opgeruimde en duidelijke achtergrond zijn online ontmoetingen een personal brand booster. Met een foute, rommelige en afleidende achtergrond zijn online ontmoetingen een brand buster, oftewel in goed Nederlands een merkbreker. Hieronder laat ik jullie een aantal brand busters zien die je ten alle tijden moet zien te vermijden.

 

Ben je in bescherming bij een getuigenbeschermingsprogramma of word je gegijzeld door een bende?

Wees geen onderdeel van een schimmige club. Dit beeld ontstaat als er licht achter je schijnt waardoor jezelf half in het donker zit. Je wordt uiteindelijk een vage schaduw, en dat is niet hoe je eruit wilt zien online. Het geeft je een obscuur uiterlijk net alsof je jezelf niet wilt prijsgeven. Zorg ervoor dat het licht recht op je afkomt. Niet van achteren en ook niet van opzij, niet van alleen links of alleen rechts. Overweeg ledverlichting of een selfie-ringlicht te gebruiken. Zet deze altijd aan, ongeacht op welk tijdstip van de dag dat je aan het zoomen of teamsen bent. Met de juiste verlichting zet je jezelf online in de spotlights.

 

Doe geen ‘shelfie’

Ik weet dat je slim bent. Je hoeft niet voor een boekenplank te gaan zitten om te bewijzen dat je leest. Op dit moment is het hebben van een boekenkastachtergrond zo gewoon geworden dat het echt banaal is. En erger nog, sommige mensen plaatsen bepaalde boeken achter zich die ze willen laten zien, om een bepaald beeld en image van zichzelf te projecteren naar de kijkers. Mijn advies is blijf jezelf en laat gewoon een authentiek capabel persoon zien aan de mensen met wie je een online meeting hebt.

 

Wat zegt een rommelige achtergrond over jou?

Een achtergrond met de vuile vaat opgestapeld tot aan het plafond. Een open kastdeur waar de kleren rommelig zijn weggefrommeld en er half uithangen. Een vaas met bloemen die een week geleden gecomposteerd had moeten worden. Een bijna vergaan basilicumplantje. Een effen muur met gaten van foto’s en lijstjes die er ooit aan hingen en die duidelijk al decennia niet meer geschilderd is. Dit zijn allemaal voorbeelden van achtergronden die ik heb gezien tijdens online bijeenkomsten. Dit soort onnadenkendheid bij hoe je je thuissituatie presenteert, is niet goed voor je merk en wat je wilt uitstralen als professional. Denk na over wat je achtergrond tijdens videobellen over je zegt. Zorg dat je achtergrond overeenkomt met de boodschap die je wilt overbrengen als professional.

 

Gebruik een professionele achtergrond of een echt groen scherm

 De meeste software voor videoconferenties bieden de mogelijkheid om een beeld achter je te projecteren, zodat het lijkt alsof je je op een met palmbomen omzoomd strand bevindt of midden op Times Square in NYC staat. Ja, het is leuk, maar het veroudert behoorlijk snel. En als je geen echt goed groen scherm gebruikt, beginnen delen van jouw hoofd met de achtergrond te versmelten of verdwijnen ze helemaal als je je beweegt. Als het je doel is om een leuke sfeer voor je online meetings te creëren, gebruik dan een echt groen scherm en maak gebruik van een professioneel ontworpen afbeelding die jouw personal brand versterkt.

 

Overdrijf niet

Hoewel je goed moet nadenken over wat je achter je laat zien zodat jij de beste onlineversie van jezelf kunt uitstralen, moet je ook weer niet overdrijven. Het gesprek mag ook niet verstoord worden door je achtergrond. Het gaat uiteindelijk om de inhoud van het gesprek en de aandacht die je elkaar geeft tijdens de online meeting. Als je te hard probeert jezelf te branden, of dat daar waar jij voor staat, bij voorbeeld een bepaalde overtuiging, kan dat mensen irriteren. In het ergste geval vinden ze je een opportunist.

 

Kies een neutrale en rustige plek in huis voor je online meetings

Ik sprak eens tijdens een online intake met een potentiële klant die zijn computer had opgesteld in het midden van de woonkamer met op de achtergrond het zicht op de gang naar de badkamer. Tijdens de intake zag ik een aantal huisgenoten op weg naar de badkamer  in verschillende stadia van ontkleed zijn… Dat leidde mij ontzettend af en ik kon me daardoor moeilijk concentreren op het gesprek. Wees niet alleen zorgvuldig met wat je op je scherm laat zien maar ook met het kiezen van de ruimte waar je gaat zitten met je scherm. Kies altijd een plek waar je ongestoord kunt videobellen zonder dat jouw online publiek kennis hoeft te maken met willekeurige personen uit jouw persoonlijke leven.

Kortom, pak regie op je online présence.  Want wat er achter je gebeurt tijdens je online meetings heeft impact op wat er voor je ligt in je loopbaan en op je reputatie. Zorg dus voor goede plek met de juiste uitstraling tijdens je online meetings en een heldere boodschap die jouw geloofwaardigheid, gunfactor en je unieke personal brand versterkt. Meer leren over regie pakken op je online présence? Koop het boek Brand Me! Pak regie op je loopbaan via https://brandmeboek.nl

 

Helmi Geeve

The Brand Me

Brand Me! Pak regie op je loopbaan