Ben jij je er bewust van hoe je overkomt? Tijdens gesprekken, gedurende een samenwerking of bij het netwerken? Of word je nog wel eens verrast door de reactie van anderen tijdens of na een ontmoeting met jou? Kijk dan eens in de spiegel en vergroot je zelfbewustzijn.

Ik merk dat veel mensen daar helemaal niet bewust mee bezig zijn. Toch helpt het je enorm als je dat wel doet. Als je je namelijk bewust bent van het effect dat jij op anderen hebt na een ontmoeting of een samenwerking, dan ben je bezig je zelfbewustzijn te vergroten. En met een sterk zelfbewustzijn kom je verder. Als je zelfbewust bent, beleef je eigen identiteit en heb je inzicht in jezelf. Je weet hoe je denkt en doet en je weet wie je bent en wat je talenten maar ook je mindere punten zijn. En dat straal je uit.

‘Your smile is your logo, your personality is your business card and the way you make others feel is your trademark’.

Stevig gegrond

Met een sterk zelfbewustzijn versterk je je zelfvertrouwen. Je verstevigt je zekerheid. Als je een beslissing moet nemen of een nare opmerking hoort, hoef je niet meteen onzeker te worden. Je weet wie je bent en wat je kunt. Ook ben je je bewust van je impact op anderen, van het effect van de indruk die je achterlaat. Daarmee win je zoveel. Je kunt makkelijker spontaan handelen, je piekert minder en je creëert daarmee meer innerlijke rust voor jezelf. Je staat letterlijk steviger op de grond en evenwichtiger in het leven.

Realistische kijk op jezelf

Ook kun je betere keuzes maken, je weet namelijk wat je nodig hebt en wat niet. Je weet wat bij jou past en wat niet. Dat maakt het maken van impactvolle keuzes in je leven een stuk makkelijker. Denk bijvoorbeeld aan een loopbaanverandering of een stapje hoger zetten binnen de organisatie waar je werkt. Met een sterk bewustzijn bekijk je je eigen mogelijkheden op een realistische manier. Je kent jezelf als meetlat waar je de keuzes die je moet maken langs kan leggen. Natuurlijk hebben mensen met een sterk bewustzijn ook wel eens twijfel maar ze komen sneller tot het doorhakken van een knoop omdat ze terug durven te vallen op hun zelfbewustzijn.

Gunfactor

Een van de doelen van de inzet van personal branding is het achterlaten van een positief gevoel over jou. Want dat willen we allemaal, we vinden het fijn als we positief gewaardeerd worden. Want uiteindelijk bepaalt namelijk de ander het beeld dat jij achterlaat. Zij voelen het effect van jouw handelen en geven daar een oordeel aan. Hoe positiever het oordeel, hoe groter jouw gunfactor wordt. Mensen met een hoge gunfactor worden graag gezien en snel vertrouwd. Je doet er graag zaken mee.

Uiteindelijk wordt nog steeds zo’n 80% van de zakelijke beslissingen beïnvloedt door een persoonlijke gunfactor. En dat gaat niet over bedrijven zelf maar over de mensen in de bedrijven. Zij hebben de gunfactor, of niet. Een bedrijf kan een voorkeurspositie hebben in het hoofd van consumenten die iets willen kopen maar heeft geen gunfactor an sich.

In de spiegel kijken

Om je zelfbewustzijn te vergroten is het belangrijk om naar binnen te kijken en na te denken over waar je nu eigenlijk voor gaat en staat. Wat je drijfveren zijn, je passie, waarom je iedere dag je bed uitkomt om te doen wat je doet. Welke patronen jou kenmerken. Wat je talenten zijn en welke dromen je vroeger had. Want hoe beter jij jezelf kent, hoe beter je je met de buitenwereld kunt verbinden. Kortom, het vergroten van je zelfbewustzijn gaat om het ijken van je identiteit door in de spiegel te kijken. Bij The Brand Me starten we iedere workshop of persoonlijk programma met de blik naar binnen. En vanuit de ijking van jouw identiteit, bouwen we je personal brand op.

Iets voor jou? Wil jij ook je zelfbewustzijn versterken en een stevig personal brand opbouwen? Neem contact op voor een intake en dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn.

Helmi Geeve

The Brand Me

Pak regie op je loopbaan